سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد ریمپ

آیا برایتان سوال شده ریمپ چیست و چه کاربردی دارد ؟ آیا باعث خرابی موتور میشود یا خیر؟ قبل از انجام ریمپ خودرو باید چه امکاناتی داشته باشد و سوالات از این قبیل در این مقاله مورد بررسی قرار داده. برای انجام توینینگ و ریمپ خودرو خود از مکان مورد نظر اطمینان حاصل شود چون اگر با علم کافی انجام نشود باعث خرابی موتور و خودرو میشود.

بررسی های قبل از ریمپ

1. خطایی در سیستم وجود نداشته باشد

2. ولتاژ تولیدی دینام در هر نقطه از خودرو مانند داشبورد، زیر کاپوت، عقب خودرو بدون افت باشد

3. کمپرس موتور را اندازه بگیرید

4. از وایر و شمع استاندارد استفاده کنید

5. در حالت موتور خاموش پارامتر ها کاملا درست باشند

6. موتور را روشن کرده و سپس بمدت سی ثانیه آنرا در دور 3500 نگه داشته و بعد پارامتر های موتور در حالت درجا را چک کنید

7. هیچ چیزی اعم از عملگر یا سنسور را از روی خودرو حذف نکنید

8. پیکربندی کاملا صحیح باشد و آنرا یادداشت کنید

9. فشار باد تایرها را اندازه بگیرید

10.پدال ترمز بی نقص باشد

11.چراغ های پشت آمپر مانند چراغ استوپ، چراغ روغن، چراغ دینام و ای بی اس، چراغ ایموبلایزر و غیره در حالت عادی باشند.

12.از هیچ دامپ آماده ای برای دانلود جهت ریمپ کردن استفاده نکنید.

13.برنامه مورد نظر را قبلا ذخیره کنید.

 

14پمپ سوخت و فیلتر بنزین و فیلتر هوا سالم باشند.

15. ترجیحا قبل از ریمپ ایسیو ، یکبار بصورت کامل تست موتور را انجام دهید. اعم از شست و شوی انژکتور ها، اتصال بدنه، شست و شوی دریچه گاز و ریل سوخت و غیره

علت افت عملکرد بعضی دامپ‌های ریمپ شده در طولانی مدت

برای بسیاری از رانندگان این سوال مطرح است که چرا بعد از مدتی که از دانلود یک دامپ ریمپ شده بر روی خودرو میگذرد، تاثیرات آن به مرور کاهش می‌یابد و مشابه روز اول آن افزایش در شتاب و قدرت خودرو ندارد. کلید حل این سوال در آشنایی با عملکرد پارامترهای تطبیق (adaptation parameters) ایسیو است.

هر ایسیو بنا به ملاحظاتی که طراح و سازنده خودرو در نظر گرفته است قصد دارد یک سری پارامترهای اصلی خودرو را در یک محدود معینی کنترل نماید. یکی از این موارد مهم پارامتر سنسور اکسیژن است. یعنی ایسیو با توجه به استانداردهای آلایندگی مود نظر سازنده همواره احتراق داخل سیلندر و پاشش انژکتور را طوری کنترل می‌کند که این استانداردها رعایت شوند. (استانداردهای آلایندگی یورو 2و یورو 4و ...)

حال اگر شما با ریمپ  دامپ ایسیو مقدار پاشش انژکتورها را افزایش دهید و سپس بر روی ماشین دانلود کنید در ابتدا شاهد خواهید بود که خودرو به طور کاملاً محسوسی از نظر سرعت و شتاب ارتقاء یافته است. این افزایش ممکن است حتی تا 20%نیز در ابتدای کار باشد ولی به مرور شاهد خواهید بود که خودرو شتاب و قدرت اولیه را دیگر ندارد و تا حد زیادی به یک خودرو کاملاً فابریک نزدیک شده است.

توجیه این پدیده آن است که چون مقدار پاشش انژکتورها زیاد شده، سنسور اکسیژن همواره نسبت به قبل مقدار بیشتری را گزارش می‌کند که بیشتر از set point در نظر گرفته شده از قبل است. از این رو با اصلاح ضرایب تطبیق مرتبط با پاشش انژکتورها، ترتیبی را اتخاذ می‌کند که مقدار زمان پاشش آن‌ها کاهش یابد تا به محدوده مورد نظر برسد. این اصلاح خودکار مقدار پاشش سوخت سبب می‌شود که بعد از مدت کوتاهی واقعاً خودرو به یک خودروی فابریک تبدیل شود.